Жанр. Оповідання.
Час створення. 1891 р.
Автор. Борис Грінченко (1863-1910) – український письменник.
Тема. Розповідь про необачний вчинок школярки Олександри.
Ідея. Утвердження думки про необхідність розуміння людської душі, співчуття і прощення; застереження від передчасних оцінок та висновків у стосунках з іншими людьми.
Проблеми. Чужий біль; співчуття і допомога іншим; дитяча дружба; вчитель і учень; взаєморозуміння.
Композиція і сюжет твору
Оповідання має просту композицію. Твір складається з одного епізоду зі шкільного життя, що є основою сюжету, та портретних характеристик школярок і школярів, а також роздумів автора про долю головної героїні. Події відбуваються наприкінці 19 ст., оскільки згадуються такі реалії того часу: волость, економія, професії прикажчик і писар, кімната вчителя знаходиться у будівлі школи, а в одному класі навчається аж шістдесят учнів. Головна героїня оповідання – дівчинка Олександра, вкрала в однокласниці і подруги на ім'я Пріська шматок хліба. Спершу діти засудили вчинок Олександри і вже хотіли прогнати її зі школи. Та вчитель, Василь Митрович, з'ясував, що дівчинка вдома голодує, адже батько-п'яниця зовсім не дбає про сім'ю.
Характери персонажів у цьому творі розкриваються через діалоги між ними, з яких можна дізнатися про думки і почуття учнів/учениць, що викликані вчинком Олександри. В оповіданні автор не описує обстановку школи, а лише згадує окремі незначні деталі, завдяки яким можна її відтворити. Це допомагає зрозуміти, що подібний випадок міг статися з будь-якою дитиною, у будь-який час. Найбільш виразно в оповіданні передано ставлення учнів/учениць до вчинку Олександри.
Експозиція. Вчитель побачив, що учні оточили когось у класі і докоряють.
Зав'язка. Пріська розповідає вчителеві, що Олександра вкрала у неї хліб.
Розвиток дії. Ця звістка дуже вразила й здивувала вчителя. Він зупинив дітей і почав розпитувати Олександру, хоч одразу зрозумів, що вона це справді зробила.
- Украла (повний текст) ▲ читається за 6 хвилин
- Украла (характеристика та аналіз героїв твору)
- Украла (скорочено)
- Украла (шкільні твори)
- Які почуття в тебе виникли під час читання епізоду розмови вчителя з дівчинкою? (та інші запитання)
- Біографія Бориса Грінченка
Кульмінація. Олександра розплакалася і пояснила, чому так зробила.
Розв'язка. Діти у класі дівчинку любили і часто давали щось поїсти, а Олександра скоро "здасть останнього екзамена і вийде з школи розумною, правдивою і чесною дівчиною".