Борис Грінченко — Украла (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Жанр. Оповідання.

Час створення. 1891 р.

Автор. Борис Грінченко (1863-1910) – український письменник.

Тема. Розповідь про необачний вчинок школярки Олександри.

Ідея. Утвердження думки про необхідність розуміння людської душі, співчуття і прощення; застереження від передчасних оцінок та висновків у стосунках з іншими людьми.

Проблеми. Чужий біль; співчуття і допомога іншим; дитяча дружба; вчитель і учень; взаєморозуміння.

Композиція і сюжет твору

Оповідання має просту композицію. Твір складається з одного епізоду зі шкільного життя, що є основою сюжету, та портретних характеристик школярок і школярів, а також роздумів автора про долю головної героїні. Події відбуваються наприкінці 19 ст., оскільки згадуються такі реалії того часу: волость, економія, професії прикажчик і писар, кімната вчителя знаходиться у будівлі школи, а в одному класі навчається аж шістдесят учнів. Головна героїня оповідання – дівчинка Олександра, вкрала в однокласниці і подруги на ім'я Пріська шматок хліба. Спершу діти засудили вчинок Олександри і вже хотіли прогнати її зі школи. Та вчитель, Василь Митрович, з'ясував, що дівчинка вдома голодує, адже батько-п'яниця зовсім не дбає про сім'ю.

Характери персонажів у цьому творі розкриваються через діалоги між ними, з яких можна дізнатися про думки і почуття учнів/учениць, що викликані вчинком Олександри. В оповіданні автор не описує обстановку школи, а лише згадує окремі незначні деталі, завдяки яким можна її відтворити. Це допомагає зрозуміти, що подібний випадок міг статися з будь-якою дитиною, у будь-який час. Найбільш виразно в оповіданні передано ставлення учнів/учениць до вчинку Олександри.

Експозиція. Вчитель побачив, що учні оточили когось у класі і докоряють.

Зав'язка. Пріська розповідає вчителеві, що Олександра вкрала у неї хліб.

Розвиток дії. Ця звістка дуже вразила й здивувала вчителя. Він зупинив дітей і почав розпитувати Олександру, хоч одразу зрозумів, що вона це справді зробила.

Кульмінація. Олександра розплакалася і пояснила, чому так зробила.

Розв'язка. Діти у класі дівчинку любили і часто давали щось поїсти, а Олександра скоро "здасть останнього екзамена і вийде з школи розумною, правдивою і чесною дівчиною".

Аналіз інших творів Бориса Грінченка: