Життєва основа новели "Новина" Василя Стефаника (Роль художньої деталі)
В основу сюжету новели "Новина" В. Стефаника покладена реальна подія, що трапилася в селі Трійці 1898 року.
Коли Максим Горький прочитав цю новелу, він сказав: "як коротко, сильно і страшно пише ця людина". Батько дружини В. Стефаника — Кирило Гаморак, — прочитавши "Новину" та інші новели, сказав: "Не пиши так, бо вмреш". А Стефаник написав аж 72 новели.
Чому ж такі страшні слова говорять про твори В. Стефаника? Тому що за його короткою розповіддю про трагедію сім'ї Гриця Летючого — глибока прірва людського горя, страждань, переживань. Яка сила психологічної деталі: Гриць, кинувши дівчатам кусень хліба, почав потрясати хату страшними прокльонами, а "дівчата не слухали татової бесіди (яке мирне слово), бо таке було щоднини і щогодини, і вони привикли".
Писати коротко і сильно вдається не кожному письменникові. Треба уміти відшукати те точне слово, за яким криється ціла картина людського життя, стан душі, горе, мука. Це слово називається в літературі художня деталь. В. Стефаник був великим майстром художньої деталі. Наприклад, "їли хліб на печі..., здавалось, що кістки в лиці потріскають", "очі... як олово", "глемедали хліб". Так Стефаник підводить читача до того страшного слова, що обпекло батькову свідомість: "Мерці!" А ось художні деталі, які розкривають важкий психічний стан батька, що замислив жахливе: "камінь давив груди", "почорнів", "очі запали всередину", "йшов довго луками", "ріка — велика струя живого срібла", "Гриць скреготав зубами, аж гомін лугом розходив ся", "чув на грудях довгий огневий пас, що пік у серце і голову". І, нарешті, "борзенько взяв Доцьку і з усієї сили кинув у воду". Бо боявся передумати, адже Гандзуню він уже відпустив. Потім "вступив у воду — й задеревів".
Страшно читати, коли голод і холод, біда й нестатки штовхають батька на злочин, на дітовбивство. Страшно, що немає кому подати руку допомоги, що людська біда байдужа іншим, благополучнішим.
Невже ніхто не міг допомогти? Страшно, бо описаний Стефаником випадок — це не художнє перебільшення, не якась символічна картина крайнього зубожіння. Це — саме життя. Страшно, бо суспільство, осудивши батьківський злочин, не хоче усвідомити свого злочину перед людьми. Адже батько з відчаю топить дитину, рятуючи її від голодної смерті. Батько сам — нещадна жертва.
- "Новина" (повний текст)
- "Новина" (скорочено)
- "Новина" (аналіз)
- Чому автор подав розв'язку на початку твору? (та інші запитання)
Уся ця страшна трагедія викликає протест проти негідного станови ща людини на своїй землі, бажання щось змінити, кличе до пошуку виходу з тяжкого становища.