ІРОНІЧНА ДРАМА на одну дію
ДІЙОВІ ОСОБИ:
ЛИЦЕДІЙ — актор і поет, моложавий, симпатичний, такий тип зазвичай подобається жінкам за 50.
СЕНСЕЙ — поет, спортивної статури, вже не першої свіжості, володар чорного поясу, отриманого на районних міжнародних змаганнях.
САТИР — поет-сатирик, його важко розгледіти: ось він наче перед очима, а за мить — уже в іншому куті кімнати.
САТИР. Так, шановні колеги! Установчі збори з приводу створення нашого літературного блоку можна вважати відкритими.
ЛИЦЕДІЙ. Можна!
САТИР. А ваша думка, Сенсею?
СЕНСЕЙ. Та, звичайно ж, можна!
САТИР. Для ведення наших зборів треба обрати голову і того, хто вестиме протокол…
СЕНСЕЙ. Ось ти і головуй, і складай протокол!
САТИР. Головувати я, звісна річ, можу, а от протоколювати мені складно — я сьогодні без окулярів…
ЛИЦЕДІЙ. (тихо) Наче він в окулярах щось може…
САТИР. Та не треба так, я все чую! Ось, Лицедію, ти у нас молодий, грамотний, тож бери папір, ручку, і вперед!
ЛИЦЕДІЙ. Гаразд, беру! (тихо) Дістали вже…
САТИР. Отже, на порядку денному зборів — два питання: обрання голови нашого блоку і визначення генерального напрямку його діяльності. Оскільки я вже головую, пропоную залишити мене на цій посаді...
СЕНСЕЙ. Ого, розігнався як! А чому тоді не я? У мене вже погад п‘ять тисяч віршів написано! Я щойно отримав посвідчення кандидата у члени Книги Гіннеса…
ЛИЦЕДІЙ. Та при чому тут кількість? Ви ж чудово розумієте, що поезія — це насамперед якість! Один мій сонет переважить тисячі ваших віршів і сатир!
І взагалі, голова — це обличчя будь-якого літературного об‘єднання. Отже, головою маю бути саме я!
САТИР. Зрозуміло, шановні мої, що ми ніколи не дійдемо згоди з цього питання. А тому пропоную обрати таку форму нашого правління, як директорат, тобто три рівноправних директори…
ЛИЦЕДІЙ. (тихо) Цирк на дроті…
САТИР. Я не бачу без окулярів, але все чую… Так, голосуємо… ( Сенсей і Лицедій підносять руки). Дякую, одноголосно!
Тепер переходимо до другого питання — визначення генерального напрямку творчої діяльності нашого блоку. Які є пропозиції?
ЛИЦЕДІЙ. Звичайно ж, сонетаризм. Адже наш так званий блок знають, лише завдячуючи моїм сонетам!
САТИР. Хвилинку, юначе! Ти скільки днів складаєш свої сонети? А я майже тридцять років життя поклав на сатиру. Тож наш напрям повинен мати таку вивіску: сатиризм!
СЕНСЕЙ. Та не смішіть, куме! Хто ж читає твої сатири, крім мене? Де ж та справедливість? Я самотужки створив цілий масив — банальна поезія, а вони впихують якісь сонети-куплети!
САТИР. Гаразд, будемо голосувати…
ЛИЦЕДІЙ. (підводиться на ноги) Я у цьому цирку участі більше не братиму! (виходить геть).
СЕНСЕЙ. Бачте, які ми гонорові…
САТИР. Але тепер нас лише двоє… І це вже не блок!
СЕНСЕЙ. Та не хвилюйся ти так, когось знайдемо третього. Завжди знаходили!
- Юрій Гундарєв — Вистоїмо!
- Юрій Гундарєв — Леся проти Оззі
- Юрій Гундарєв — Зірка на ім'я Олександра
- Ще 67 творів →
САТИР. До речі, вчора подала заяву на вступ до нашого блоку якась Калина Майна…
СЕНСЕЙ. Це та, що була Малина Файна?
САТИР. Мабуть.
СЕНСЕЙ. А як вона пише?
САТИР. Та яка нам різниця! Щось пише…
СЕНСЕЙ. Значить, тепер вона буде третьою?
САТИР. Все буде добре! Пісню таку знаєш? Лицедій трохи охолоне і повернеться. Він молодий ще, запальний, натура творча… Але охолоне, обіцяю!
СЕНСЕЙ. А ця поетка — Файна чи Крайня?
САТИР. Наразі вона вже Хвилина Рання, і вже в іншому блоці. Але і вона буде з нами. Такі, як Лицедій чи Хвилина, завжди повертаються. До своїх!
(деякий час сидять мовчки)
СЕНСЕЙ. Сатире, а у тебе бувають такі хвилини, коли ти над чимось задумуєшся?
САТИР. Ти що, Сенсею, знову всю ніч писав?
СЕНСЕЙ. Так, смійся скільки хочеш — всю ніч писав! А під ранок приліг… Лежу, спати не можу, думи насуваються з усіх боків. Навіщо, гадаю, я все це пишу? Вже закінчив вірш під номером 5327… Ось напишу ще тисячу, ще тисячу… А кому все це потрібно?!
САТИР. А тобі яка різниця? Ти собі пиши, а розбиратися навіщо все це будуть вже критики, редактори, літературознавці…
СЕНСЕЙ. Гадаєш, від мене щось залишиться — хоч один рядок?
САТИР. Вибач, але я ніколи не думав ні про тебе, про Лицедія, ні про когось іншого. Мені вистачає самого себе! У мене все просто: написав будь-що будь-де будь-як, десь розмістив і заснув міцним дитячим сном.
СЕНСЕЙ. Тобі, звичайно, легше. У тебе жанр веселий. Написав: коняка-розкаряка хвіст задрала і перднула — і всім смішно… А от я останнім часом спати взагалі не можу. Як у потязі, одноманітний ритм: тудИ-мудИ, тудИ-мудИ, тудИ-мудИ… У вухах водночас пульсують одноманітні рими: шмарклі-міраклі, до неба-потреба і знов: шмарклі-міраклі, потреба-до неба… Вранці повзеш на роботу висмоктаний геть увесь, із синцями під очима. Назустріч ідуть люди як люди — усміхнені, свіжі, сповнені сил і бажань…
САТИР. Друже мій, а ти зроби творчу паузу…
СЕНСЕЙ. (хусткою витирає сльози) Та не можу я! Це — як наркотик… Хотів навіть жанр змінити. На днях підходжу до Лицедія, щоб допоміг написати хоч один сонет, бо, кажу, просто вже задрали всі ці кляті птахи, що б‘ють піснями в груди!
САТИР. А що — Лицедій?
СЕНСЕЙ. А що — Лицедій… Каже, їх, сонетярів, усього-на-всього троє: Шекспір, ще один поважний майже-Шекспір і сам він, Лицедій. А ти, каже, будеш лише четвертим, якщо взагалі будеш. А так ти — основоположник банальної поезії…
САТИР. Гаразд, давай допоможу тобі з гумором. Ти, до речі, вже перший потужний крок уже зробив у цьому напрямку…
СЕНСЕЙ. Ти маєш на увазі мого експерДа?
САТИР. Агов!
СЕНСЕЙ. Так я це з твого коняки-розкаряки списав…
(стрімко входить Лицедій)
ЛИЦЕДІЙ. Вітаю вас, друзі мої!
СЕНСЕЙ. А ми чекали на тебе!
САТИР (водночас). А ми НЕ чекали на тебе!
Німа сцена.
(Завіса)