Літературний рід: Лірика.
Жанр: Ліричний вірш.
Напрям, течія: Неоромантизм, символізм.
Вид лірики: Інтимна, філософська.
Віршовий розмір: Ямб, три— та чотиристопний; закономірність – ненаголошений склад чергується наголошеним (U_).
З жур бó ю рá дість об ня лáсь…
В сльо зáх, як в жéм чу гах, мій смíх,
І з дúв ним рáн ком нíч зли лáсь
І я́к ме нí роз ня́ ти ї́х?!
Римування: Перехресне (АБАБ) загалом та паралельне (ААББ) – уривки "І це весною, це в маю Обсипав душу він мою!" та "Ні, ні! Тепер, тепер в маю, Скажу, признаюсь, що люблю!".
Рими точні: обнялась – злилась, сміх – їх, журба – боротьба, спиня – я, весною – красою, світ – цвіт, маю́ – мою, луки – звуки, моя – я, маю́ – люблю, уста – золота, кохання – смеркання, снів – спів, єдиний – лебединий.
Строфа: Поділено на три строфи ‒ уривку "З журбою радість обнялась…І дужчий хто – не знаю я…" з восьми рядків, "Тепер в маю, тепер весною,… Скажу, признаюсь, що люблю!" з дванадцяти рядків та "Забуду все. Лишу твої уста…Останній, лебединий" з восьми рядків.
Провідний мотив, мотиви:
- Життя ‒ єдність протилежностей.
- Чисте та глибоке кохання.
- Весна як пора розквіту почуттів.
Тема:
Осмислення людського буття та власної долі, намірів освідчитися коханій.
Ідея:
Переконання в тому, що кохання має всепереможну силу, яка здатна пробудити душу в часи внутрішньої боротьби й сумнівів
Основна думка: у світі не буває чистого щастя або чистого смутку ‒ вони завжди переплетені.
Композиційно твір поділено на дві частини:
- філософська (перша строфа) – автор говорить про боротьбу журби й радості, про нерозривність їхніх зв'язків.
- особистісна (друга і третя строфи) – змальовується кохання, яке стає джерелом щастя і водночас болю.
Художньо-стильові особливості:
- Вірш побудований на контрастах, що підпорядковано ідеї показати різноманітність і багатогранність життя.
- Для вірша характерні чуттєвість, емоційна напруженість та милозвучність; остання досягається алітераціями, асонансами, прийомом недомовлення і риторичними запитаннями.
- Наявні ознаки романсу (поетична композиція невеликого обсягу без приспівів (рефренів), яка розмірено декламується під музику або без неї).
- Модернізм виявляється у складній образності, індивідуальності в зображенні душевних переживань й психологізмі.
Художні засоби, стилістичні фігури:
- Епітети: "дивний ранок", "божий світ", "небесна краса", "небесний цвіт", "перший цвіт кохання", "хмарка ніжно золота", "журливий час смеркання", "спів останній, лебединий".
- Метафори: "тепер весною, коли цвіте весь божий світ", "очей твоїх небесний цвіт, обсипав душу він мою", "усмішка їх миліша снів".
- Уособлення: "в обіймах з радістю журба; летить і спиня", "і йде між ними боротьба", "шумлять, співають ниви, луки".
- Персоніфікація: журба і радість перетворюються на живих істот, поміж яких стоїть авторське ліричне "Я".
- Порівняння: "в сльозах, як в жемчугах, мій сміх", "як пісня, вся душа моя", "уста – як перший цвіт кохання, як хмарка ніжно золота…".
- Антитеза: "з журбою радість обнялась", "з дивним ранком ніч злилась", "одна летить, друга спиня".
- Оксюморон: "В обіймах з радістю журба", "в сльозах, … мій сміх".
- Риторичні запитання: "І як мені розняти їх?!", "І дужчий хто ‒ не знаю я?", "А де її слова і звуки?!".
- Риторичні оклики та звертання: "Обсипав душу він мою!", "Ні, ні!", ""…,о боже,…", "Скажу, признаюсь, що люблю!".
- Контрастні пари: журба ‒ радість, ніч – ранок, сльози ‒ сміх, летить ‒ спиня, мовчання – зізнання.
- Повтори: "тепер в маю", "мовчу, мовчу".
- Тавтологія: "Зацвів небесною красою…небесний цвіт".
- Інверсія: "йде боротьба", "не знаю я", "цвіте світ", "зацвів цвіт".
- Асонанс звуків [у], [о], [а], та [і].
- Алітерація шиплячих [ж], [ш], свистячих [з], [с] та сонорних [м], [н], [л] звуків.