Літературний рід: лірика
Жанр: філософська лірика
Напрям, течія: символізм, естетизм (у межах французького символізму)
Віршовий розмір: класичний александрійський вірш (дванадцятискладовий ямб із цезурою 6+6)
Приро́да — храм живи́й, де зро́нюють коло́ни
Бенте́жні сто́гони і нея́сні слова́.
Там си́мволів ліси́ густі́, немо́в трава́,
Крізь них люди́на йде́ і в них люди́на то́не.
- Кожен рядок має 12 складів
 - Чіткий поділ на дві групи по 6 складів
 - Наголоси розташовані через один склад (переважно на 2-му, 6-му, 8-му, 12-му)
 
— U — U — U | — U — U — U
Римування:
· Перші дві строфи (катрени): ABBA ABBA (охопне римування).
· Останні дві строфи (терцети): CDC CDC (перехресне римування).
Строфа: сонет (дві катрени + два терцети)
Тема:
Єдність і взаємозв'язок світу через символи, відчуття та природу. Вірш передає концепцію "відповідностей" між різними сферами буття — звуками, запахами, кольорами, що є характерним для поетики символізму.
Ідея:
Природа є живим храмом, сповненим символів, які відображають глибші взаємозв'язки між явищами світу. Людина здатна пізнавати цей світ через відчуття, які поєднуються та резонують між собою.
Провідний мотив:
- Взаємозв'язок між матеріальним і духовним світом
 - Гармонія природи та людини
 - Синестезія (злиття різних сенсорних вражень)
 
Художньо-стильові особливості:
- Вірш побудований на принципі синестезії — переплетення різних відчуттів (запахи "звучать", кольори "мають запахи").
 - Використання символів для передання взаємозв'язків між чуттєвими сприйняттями.
 - Урочиста та медитативна тональність, що передає філософське осмислення реальності.
 
Композиція:
- Перша катрена — природа як храм символів, крізь які проходить людина.
 - Друга катрена — концепція синестезії: запахи, кольори та звуки утворюють єдину гармонію.
 - Перший терцет — різноманітність ароматів, їхні асоціації з людськими емоціями.
 - Другий терцет — узагальнення: запахи мають містичну силу, вони здатні впливати на розум та почуття.
 
Художні засоби, стилістичні фігури:
- Метафора: "Природа — храм живий", "символів ліси"
 - Епітети: "бентежні стогони", "густі ліси", "могуть єдиного єства"
 - Анафора: "є… є…" (перелік запахів і їхніх характеристик)
 - Порівняння: "свіжі запахи, немов дітей тіла", "липучі, як смола"
 - Антитеза: поєднання ніжних і різких запахів, гармонії та хаосу
 
Образи та символічні образи:
- "Природа — храм" — символ таємничої гармонії Всесвіту
 - "Символів ліси" — багатозначність реальності, яку можна пізнавати через чуття
 - "Запахи" — метафора внутрішнього світу людини, її емоцій та переживань
 - "Ладан, амбра, бензой" — містичні ароматичні речовини, що натякають на зв'язок із сакральним
 
Примітки та корисна інформація:
- Вірш є одним із найвідоміших у збірці "Квіти зла" (1857), що стала маніфестом символізму.
 - Концепція "відповідностей" (correspondances) походить із містичних вчень та естетики романтизму.
 - Бодлер одним із перших використав принцип синестезії в європейській поезії.
 - У перекладі Дмитра Павличка збережено символіку та мелодику оригіналу, хоча деякі нюанси зміщено відповідно до української поетичної традиції.