I. Трансформація традиційних міфологічних образів та мотивів. (Визначальна роль у розширенні сучасної прози належить зростанню філософсько-інтелектуального потенціалу літератури, який не мислиться без оригінальної постаті В. Шевчука — одного з найцікавіших письменників XX століття. Це творець нового для української літератури типу роману з філософським насиченням, який об'єднує глибинні пласти фольклору та міфології. Особливо важливим є використання письменником традиційних міфологічних образів у руслі сучасних ідейно-естетичних проблем.)
1. Художній міфологізм. (Світова література активно звертається до архетипів народного світогляду, народного міфологічно-фольклорного мислення. Художній міфологізм у сучасній прозі — проблема складна. Сам термін визначають як безпосереднє звернення до міфотворчості, тобто створення узагальнюючих образів, подібних чимось до міфу.)
2. Фольклорно-міфологічна умовність. (Ця умовність виступає носієм філософської напруженості й художнього лаконізму, здійснює безпосередній вплив на жанрово-композиційну структуру твору. Адже це розширює можливості епічного письма, видозмінює художню конструкцію роману, забезпечує йому оновлюючий розвиток.)
II. Поетика міфологізації В. Шевчука. (Питання своєрідних міфологічних вкраплень у творах В. Шевчука є важливим елементом. Письменник часто вдається до "нежиттєподобних" джерел образності, використовує циклічну ритуально-міфологічну повторюваність для конструювання самої оповіді. У романах письменника сюжетним виявом циклічності є те, що подія, випадок, епізод з життя одного героя обов'язково варіюється, множиться, відображається у долі іншого.
Фольклорна основа у багатьох творах В. Шевчука пов'язана з вивченням язичництва, що дає можливість зрозуміти культуру народу в минулому.)
1. Дуалістичне поняття темного і світлого. (У свідомості людини дуже рано сформувалося питання, пов'язане з віковічною боротьбою добра і зла. Вчені-фольклористи давно помітили, що система народних забобонів, обмежень та заборон — своєрідний первісний моральний кодекс людини. Вміння бачити ці оживлені символи не однозначно, а стихійно-діалектично — одна з визначальних рис народного світобачення В. Шевчука. Демонологічні образи починають ставати втіленням того чи іншого стану людини, частиною живого "я", отого доброго чи темного, що зосереджене в людському єстві і перебуває у постійному змаганні.)
- Реферати про життя та творчість Валерія Шевчука
- Які жанри використовував у своїй творчості письменник? (та інші запитання)
2. Слов'янські фольклорі мотиви. (В. Шевчук як добрий знавець епохи українського Відродження художньо опрацьовує фантастичні народні образи та сюжети, творчо використовуючи засоби поетики фольклорної фантастики, наприклад, поширені у слов'янському фольклорі мотиви прикликання нечистої сили ("Відьма", "Перелесник"), закладання душі дияволу ("Швець", "Чорна кума"). Це є своєрідний народний демонізм. Він не є страшним, психологічно руйнівним через те, що сама розповідь пом'якшує, розряджає той демонізм.)
3. Міфологічні образи. (У багатьох романах В. Шевчука багато міфологічних образів: домовиків, чортів, лісовиків, відьом, потерчат, перелесників, чаклунок, до того ж кожен із них майстерно інтерпретований й органічно вплетений у канву творів. Але найбільшим досягненням письменника є те, що він не замикається в межах відтворення, реконструкції фольклорної символіки, а намагається проникнути в глибинний зміст давніх уявлень народу, осмислити усталені фольклорі образи, наповнюючи їх сучасним змістом.)
ІІІ. Сучасна трансформація міфологічних образів. (Трансформація міфологічних образів не завершена й досі. Розвиток багатьох із них продовжує проза В. Шевчука. Його принцип: не руйнувати фольклорно-міфологічні образи й сюжети, не трансформувати їх бездумно в неорганічну атмосферу сучасного стилю модної проблематики, а залишити за ними їхню таємничу силу, символічну загадковість, смислову багатозначність. Це постійний пошук сьогоденних болючих проблем з вічними народними цінностями. Для письменника дуже важливо співвіднести сучасний земний час із доісторичним, щоб зрозуміти, якою Складною була людська еволюція, мораль, культура.)