Проблема добра і зла за романом У. Самчука "Марія"

Шкільний твір

1. Проблема добра і зла — центральна в романі (уже на перших сторінках роману автор зазначає: "...У неї чоло, а за ним хорониться брунька розуму, яка от-от розів'ється, розцвіте і пізнає добро і зло").

2. Добро для українського селянина — праця, земля (любити землю і працю на землі — заповіді Господні, і герої шанують їх):

а) Мартин Заруба — селянин-господар (для нього праця на землі та багатство

є засобом утвердження себе як особистості, утвердження честі і гідності, здобуття поваги до людей. Він готовий допомогти ближньому, але тільки за

однієї умови, якщо цей ближній шанує Божу заповідь: "Здобувати хліб у поті чола свого". Мартин Заруба — це не Пузир І, Карпенка-Карого, для якого праця була лише засобом збагачення);

б) різні відчуття праці в героїв роману (є в "Марії" праця-відчай — саме так працює Гнат після смерті дитини. Є праця-рятунок: Корнієві "все більше пізнається смак і радість праці... він стає людиною". Найширше представлена в "Марії" праця-радість. "Можна п'яніти від усього, але найприємніше оп'яніння від праці і любові". Праця приносить радість героям тому, що

трудяться вони на своїй власній землі);

в) образ землі — архітип підсвідомого (визначав і визначає особливості української ментальності: земля — годувальниця, земля — свята, земля — жива істота);

г) образа землі — тяжкий гріх (ось як сприймає землю 15-річна Марія: "Глянула на недосіяне поле... Боже, де ще межа! А недосіяне не можна кидати.

М'яка рілля просить зерна... Земля не буде чекати, гріх заставляти чекати її.

Ось досіємо — й тоді на вечірню"):

3. "Щастя наше в повноті існування".

4. Моральна основа буття героїв — віра в Бога (дотримання Божих заповідей; саме по них звіряється життя).

5. Образ Марії — символ багатостраждальної матері-України (втілює в собі страждання всіх матерів України, а ім'я її нагадує ще про одну Матір, син якої приніс себе в жертву, аби зупинити зло в людських душах).