Змальовані у романі "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Панасом Мирним жіночі образи втілюють прагнення до щастя, до миру, затишку, до чесного життя. Але в несправедливому класовому суспільстві неможливе здійснення їх мрій і прагнень. Ніхто з українських письменників після Шевченка не змалював так яскраво трагедії матері, як це зробив Панас Мирний. Шевченко створив невмирущий образ матері-кріпачки. Мирний показав страдницьке життя матері в нових соціальних умовах. Мотря, мати Чіпки Вареника,— один з найтрагічніших образів жінки в класичній українській літературі. Життя її сповнене поневірянь. Соціальні умови — бідність і безправність — знівечили її долю. Дівчиною жила вона в "сусідок"; одружившись, теж не знала щастя, поневірялась, терпіла кривди і швидко постарішала.
Образ Мотрі є втіленням долі багатьох трудящих жінок в умовах кріпосництва й післяреформеної доби. В її образі втілені народні погляди на чесне, трудове життя. Як у численних народних піснях, жінка-страдниця мріє про щастя, В образі Мотрі письменник втілив невтомні шукання цього щастя безталанною людиною. Народно-пісенною мовою автор розповідає про долю жінки: "Не судилося Мотрі щастя", "неодрадне життя Мотрі", "смуток заслав її погляд", "сердешна мати".
Цим Панас Мирний досягає ліричності і зворушливості в змалюванні цього образу. Почуття правди настільки сильне в Мотрі, що коли вона довідалась про вчинки Чіпки, сама донесла у волость про цей злочин. Такий крок матері, тяжкий і болісний, бо вона б "свого серця влупила та дала йому", але чесний і справедливий, набирає символічного звучання: це сама правда, сама людська совість Карала злочинця.
Ще одну жінку любив Чіпка, ще одна жіноча доля переплелася з його долею — доля його дружини Галі. Вона постає перед нами на початку роману в образі "польової царівни". З симпатією змальовує її автор: "Невеличка, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду". Дівчина зросла в злодійській сім'ї, але те зло, що оточувало її з дитинства, не спотворило її душі. В неї виробилось критичне ставлення до всього безчесного, жорстокого.
Письменник називає її то "польовою царівною", то "розбишацькою дочкою", змальовуючи тим самим контраст між благородними прагненнями дівчини і тим оточенням, в якому вона зростала. Галя нестерпно закликає чоловіка жити по правді, допомагає йому на якийсь час повернутись до чесного хліборобського життя. Але слабкі її сили, не витримала вона боротьби з ворожими їй соціальними умовами. Вона, як і Мотря, не змогла примиритися з кривавим розбійництвом. Довідавшись про жорстокий вчинок Чіпки і втративши останню надію на щастя, вона заподіює собі смерть.
- "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (повний текст)
- "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (скорочено)
- "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (аналіз)
- "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (реферати)
- Визначить жанр твору (та інші запитання)
Самогубство Галі було стихійним протестом проти існуючої соціальної дійсності, вона гине як жертва умов, породжених капіталістичним суспільством. Отже, навіть юридично вільній людині в умовах гнобительського ладу не дано ніяких можливостей для особистого щастя. І Мотря, і Галя все життя прагнули жити чесно, мирно, щасливо, але не зазнали повною мірою ні жіночого, ні материнського щастя. Бо для них воно було неможливе в існуючих соціальних умовах, вони були приречені на таке страдницьке життя.