Відомий факт, що поезія П. Тичини неоднорідна за своїм художнім значенням і художньою красою. Рання поезія П. Тичини становить великий інтерес із погляду стильових ознак і свідчить про нахили поета до символізму як одного з найбільш яскравих в українській літературі модерністських стилів.
П. Тичина зумів піднести українську поезію на рівень світової, виражаючи в оригінальних мистецьких формах те, що народжувалося у його душі і в його настроях. Поет був майстром політичної, громадянської, філософської, пейзажної лірики, але найвідвертіше його голос звучить у ліриці інтимній.
Молодий Тичина — співець гармонії. Особливо яскраво це виявляється у збірці " Сонячні кларнети ". Поняття гармонія охоплює широкий смисловий спектр — це і гармонія людської душі, природи й космосу, відчуття ідеалу, без якого буття немислиме, відчуття особливої божественної субстанції, яка творчо проймає все суще. Гармонія прочитується у збірці " Сонячні кларнети " і як філософська категорія, і як поетична ознака.
А знаменний образ збірки — Сонячні кларнети — покликаний опоетизувати цю гармонію і наголосити на здатності мистецтва її осягати й утверджувати. Гармонія проявляється й у зовнішній будові: за дивовижно вигадливим розмаїттям ритміко-інтонаційного малюнку жодного натяку на якусь нарочитість, штучність, ускладненість.
Вірш Тичини завжди плине природно й легко, він грайливо-граційний. З цього приводу дуже точно висловився Євген Маланюк, який відзначив, що Тичина пише, як сонце світить, як пташка співає.
Поезія П. Тичини наближується до музики. Музикальність поетичної мови виявляється, зокрема, в ключових образах із царини музики, що набувають символічного значення.
У поезії Тичини символ стає одним із провідних тропів, за допомогою якого автор стисло і яскраво передає певну ідею. "Ви знаєте, як липа шелестить...": нічний весняний шепіт липи звучить піснею кохання. В уяві постає прекрасна весняна ніч, яка дарує чарівні, незабутні почуття.
Кохання — як дар безцінний і до того ж довічний: щаслива зустріч може мати трагічне завершення, кохану людину можна втратити, але назавжди залишається пам'ять, котра іноді довша за саме кохання. Природа і ліричний герой поезії — це єдиний живий організм.
- Реферати про життя та творчість Павла Тичини
- Про яку книгу П. Тичини С. Тельнюк сказав, що "це книга про страшний і криви вий час"? Яке завдання ставив перед собою письменник, коли писав її? (та інші запитання)
Природа співчуває герою, переживає разом із ним нерозділене кохання, відгукується на його звертання до милої, недосяжної:
Ви знаєте, як сплять старі гаї? —
Вони все бачать крізь тумани.
Ось місяць, зорі, солов'ї...
"Я твій", — десь чують дідугани.
А солов'ї!..
Через образи природи поет відтворює настрої і почуття ліричного героя. Шелест липи, сон старих гаїв, місячні весняні ночі — ці символічні образи просякнуті глибиною, щирістю і почуттям закоханості, світлої радості.
Відсутність однозначності, виваженості, впорядкованості у поетичному світі П. Тичини позначилася і на синтаксичній побудові творів. Ми не зустрінемо синтаксично завершених словесних конструкцій.
У нього переважають уривчасті фрази, недомовленості, з яких вимальовується цілісна картина.
Краєвиди і любовні звертання-сповіді пройняті ліричним теплом, набувають щиро-пристрасного, піднесено-патетичного звучання, позбавленого й тіні якоїсь фальші чи манірності.
Людяність у любовних поезіях підкреслюється тим, що йдеться в них найчастіше про нерозділене кохання, яке попри все приносить щастя, повноту відчуттів. Очі милої — то прозоре небо, у якому можна побачити ціле море діамантових зір, вони "горять-усміхаються, чудові, ясні". Це перший мажорний акорд ліричної сповіді "Коли в твої очі дивлюся...". І відразу звучить мінор: "Ах, очі, ті очі!.. Кохана, Чом серце твоє не таке?"
Вірш побудований не лише на протиставленні інтонації, а й на протиставленні образів-символів, кольорів: очі — "небо прозоре", серце — "поле туманне у жовтні", очі — "брильянтових зір ціле море", серце — "суха бадилина", очі — "горять-усміхаються, чудові, ясні", серце — "спить груддя важке". Буяння природи — відцвітання природи, очікування неземного кохання — земне звичне розчарування.
Інші почуття відображені у вірші "Я сказав тобі лиш слово". Кожний рядок поезії пройнятий пристрастю і знайденою нарешті у світі гармонією.
Ліричний герой закоханий до нестями: тихе ніжне слово викликає навкруги справжню бурю — "сонце задзвеніло, гай далекий засміявся". Від солодкої муки, яку дарує погляд коханої, від обережного дотику до її руки за ставом розлітаються білі гуси. Звернімо увагу на символіку кольорів: білий — колір, який асоціюється із чистотою, непорочністю.
Усі земні турботи, переживання розлітаються в уяві героя і зникають — такою дивовижною є сила кохання:
Заглянув я в твою душу.
До серденька притулився.
Бачу — вишні розцвітають.
Чую — тихий спів полився.
Ліричний герой переходить межі реального світу, він будує власний світ гармонії і щастя. У цьому світі можна відчути, побачити, доторкнутися до душі коханої, можна притулитися до її серденька і зігрітися її теплом. Розцвітають білі вишні, які невдовзі перетворяться на червоні соковиті ягідки, білу кригу розтоплює весела танцюристка весна.
У книзі кохання, яку тільки-но розкрив закоханий юнак, панує весна, буяє весна, танцює весна. Цей дивовижний світ почуттів, емоцій, настрою так відрізняється від нашого реального раціоналістичного й іноді жорстокого світу, що виникає бажання оселитися назавжди саме тут.