Чому п'єса названа "Ляльковий дім"?
(за однойменною п'єсою Г. Ібсена)
Г. Ібсен, відомий норвезький драматург, створив "нову драму". У цих п'єсах він прискіпливо аналізує сучасне йому суспільство, доводячи, що воно під ілюзією прогресу і цивілізації приховує моральні вади. Ібсен увів новий жанр синтетичної п'єси. її особливість полягає в тому, що в ній поєднується трагедія і комедія. Це поєднання в п'єсі "Ляльковий дім" має дивний відтінок, і тому вона вражає не одного читача і глядача. Автор зумів зобразити й подати нам у невимушеній, майже комедійній формі надзвичайно гостру проблему, через яку, можливо, розбилась не одна мрія і зруйнувалось не одне життя.
У центрі п'єси — трагедія сім'ї Хельмерів: Нори і Торвальда. Вони прожили разом вісім років, у них троє дітей, затишний дім, в якому панує добробут. Нора гаряче віддана своєму чоловіку і дітям. Чого, здавалося б, ще треба цій сім'ї для щастя?
Та це лише на перший погляд. Якщо ми прислухаємося до п'єси серцем, то побачимо з самого початку твору підкреслену автором якусь штучність у цьому будинку: "Між грубкою і дверима столик. Скатерка з фарфоровими та іншими дрібничками, книжкова шафка з книгами в розкішних обкладинках". Часте використання пестливої форми змушує замислитись: не добре життя цієї родини, а щось інше хоче підкреслити автор. Нора з дитинства мріяла про ідеальну сім'ю, для якої вона могла б створювати затишок. Ці мрії нагадують дитячі ігри з ляльками — там все таке ж охайне і затишне. Такою лялькою була сама Нора, спочатку для свого батька, а потім для чоловіка. Такими ляльками стали її діти, з якими тепер грається сама Нора.
- "Ляльковий дім" (повний текст)
- "Ляльковий дім" (скорочено)
- "Ляльковий дім" (реферати)
- Виразно прочитайте в особах діалог фру Лінне й Нори (дія перша). Як він характеризує Нору Хельмер? (та інші запитання)
Її чоловік також мріяв про щасливу сім'ю, але бачив її трохи під іншим кутом. Він сприймав Нору не як окрему людину, а як невід'ємну складову його спокійного сімейного життя. Для нього вона була його "лялечкою", "білочкою", "пташечкою", але нічим іншим, нічим більшим. Отже, у цьому домі не живуть, а лиш граються в шлюб, у добробут, у кохання і навіть у людську гідність і честь. Тут немає нічого справжнього. Це дім ляльок.
Головня героїня, Нора, позичивши гроші й приховавши це від усіх, опиняється у безодні самотньої боротьби із жахом, сумлінням. Але все це заради кохання. Вона хотіла врятувати від тяжкої хвороби свого коханого чоловіка й нікого не травмувати. Але Торвальд отримує листа від Крогстада й виголошує "найсправедливішу" промову, в якій чомусь переважає займенник "моє": "Ти зруйнувала все моє щастя, занапастила все моє майбутнє", а коли боргове зобов'язання повертається, ми знову чуємо його солоденькі слова: "...тут я буду голубити тебе, як загнану горличку, яку врятував неушкодженою з пазурів яструба". Але настає прозріння. І Нора хоче скинути маскарадний костюм. Вона не може більше жити в цьому духовно порожньому домі і йде, щоб відшукати себе як людину: "Я гадаю, що передусім я людина, так само, як і ти, — або принаймні повинна стати людиною". Бо тільки людина, а не іграшка має право на шлюб, виховання дітей.
Отже, у творі "Ляльковий дім" зображений увесь наш людський дім фальшивих цінностей, за якими криються егоїзм, духовна порожнеча. Ось чому п'єса називається "Ляльковий дім".
Я вважаю, що в нашій сучасній дійсності, сучасних сім'ях теж є штучні речі, які знаходяться довкола нас, і штучні почуття, і штучні люди-ляльки "живуть" поблизу. Від цієї думки стає моторошно. І тому, мабуть, треба щось змінювати, пробуджувати і в нашому мікрокліматі — сім'ях, і в макрокліматі — суспільстві.