Леся Українка — Мамо, іде вже зима (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика.

Рік написання: 1891.

Жанр: Ліричний вірш.

Напрям, течія: Модернізм, неоромантизм.

Вид лірики: Пейзажна та патріотична.

Віршовий розмір: Змішаний; неповний 3-стопний дактиль (наголошений склад чергується двома ненаголошеними, _UU) в репліках сина:

 

"Чóм  же  во нá  не  вті кá ?

Нá що  мо рó зу  че кá?"

 

Та 3-стопний анапест (два ненаголошені склади чергується наголошеним, UU_) в репліках матусі:

 

"Не  бо ї́ ться  мо рó зу  во нá,

Дивіться також

Не  по кú не  кра ї́ ни  рід нó ї,

 

Римування: Римування за схемою АБАВБВ ― І та V строфи,  перехресне (АБАБ) ― ІІ та VI строфи, паралельне / суміжне (АА) ― ІІІ та VIІ строфи, та кільцеве (АББА) ― ІV та VIІІ строфи.

Рими точні: зима – нема, вкриває – літає, пташина – дитина, мати – хати, сивенька – маленька, втіка – чека, вона – весна, рідної – навісної, пташки – такі, дуже – байдуже, так – як, синку – краплинку, дбати – шукати, чудна – зерна, одна – весна, веселенько – серденько.

Строфа: Вірш складається з восьми строф; написано довільним байковим віршом з різними видами строф та римування.

Вид строфи: Секстина (шестирядкова строфа), двовірш (дистих), чотиривірш (катрен).

 

Провідний мотив, мотиви:

  •      Любов до рідного краю.
  •      Віра у відродження (весну).
  •      Єдність усього живого.
  •      Мужність і витривалість у випробуваннях.
  •      Контраст між дитячим та дорослим сприйняттям.

Тема: Розмова сина й матері про нелегку зимівлю пернатих.

Ідея: Прославлення вірності Батьківщині, стійкості духу та оптимізму у найтяжчі часи.

Основна думка: "Не покине країни рідної, / Не боїться зими навісної".

 

Художньо-стильові особливості:

  •       Діалогічна форма — головний стилістичний прийом, що створює ефект живого мовлення, надає текстові щирості та безпосередності.
  •       Поєднання побутового й символічного.
  •    Лагідний емоційний тон завдяки вживанню окличних речень, звертань та зменшено-пестливих форм.
  •       Мелодійність, природний ритм, наближений до народнопісенного.


Художні засоби, стилістичні фігури:

  •      Епітети: "пташка сивенька, маленька", "країна рідная", "зима навісная", "сиві пташки сміливі / безпечні", "пташка малесенька", "співа веселенько".
  •      Метафори: "спів пташині потіха одна", "розважає пташине серденько".
  •    Уособлення: "іде вже зима, снігом травицю вкриває", "пташина скаче біля хати", "не боїться морозу, …мусить дбати (пташка)", "прилине весна", "не байдуже тій пташці".
  •      Порівняння: "мов їм про зиму байдуже".
  •      Риторичні звертання: "мамо", "мій синку".
  •     Риторичні запитання: "…чи кожна пташина / В вирій на зиму літає?", "Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?", "Нащо ж співає?".
  •    Риторичні оклики: "Мов їм про зиму байдуже!", "Бач – розспівалися як!", "Чудна! Краще шукала б зерна!".
  •      Анафора: "Мамо, …", "Не боїться …", "Не покине …", "Не байдуже …".
  •      Рефрен: "Жде, що знову прилине весна" — передає надію.
  •   Зменшено-пестливі слова: ненька, пташка, серденько, синку, сивенька, маленька, малесенька, краплинку, поживку, веселенько — додають ніжності.
  •     Інверсія: "іде зима", "спитала дитина", "одказує мати", "пташина сивенька", "зосталась пташина маленька", "не боїться вона", "не байдуже пташці", "мусить пташка дбати", "прилине весна".
  •      Асонанс [о], [а], [е] та алітерація [с], [в], [ш], [х].
 

Образи та символічні образи:

  •       Мати — уособлення любові, мудрості, досвіду; символ народу.
  •    Дитина уособлює молоде допитливе покоління; символ чистоти, наївності, прагнення пізнати світ.
  •     Пташка — головний образ — символ людини-патріота, яка залишається на рідній землі, не зрікається її навіть у скруті.
  •       Зима — труднощі, "темні часи".
  •       Весна — символ оновлення, надії на майбутній розвиток України.

 

Примітки та корисна інформація:

Вперше вірш опубліковано в журналі "Дзвінок", 1890, № 22, стор.

1 2

Дивіться також: