Ліна Костенко — Крига на Одрі (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика, ліро-епос.

Жанр: Ліричний вірш / уривок з поеми.

Напрям, течія: Модернізм, символізм.

Вид лірики: Пейзажна та філософська.

Рік написання: 1958.

Віршовий розмір: Анапест; закономірність – два ненаголошені склади чергуються наголошеним (UU_).

 

В  цьо му  рó ці  зи мá

не   вдя гá ла  бí ло ї  свú ти   А

Ча сом   вжé  й   при мí ря́ ла,

та   хтóсь   ї ї   зрá зу   крáв Б

Дивіться також

По шу кá ла,   по плá ка ла...

Щó  ж  ро бú ти? —  А

бі ду вá ла  в   ста рíй

із  то рíш ніх   зів ' я́ лих   трáв Б

 

Римування: Перерване перехресне (АБАБ); римуються 2-6, 4-8 рядки що строфи.

Рими точні: свити – робити, крав – трав, ожеледиць – огледіться, вітрів – потемнів, протоки – широкій, берегове – пливе, моря – прозора, одна – весняна, несила – крила, кругами – (під) ногами.

Строфа: Вірш складається з п'яти строф по вісім рядків у кожній; виняток – остання строфа.

Вид строфи: Восьмивірш.


Провідний мотив, мотиви:

  •       Пошук внутрішньої сили.
  •    Відчуженість та самотність: чайка пливе одна, так само героїня почувається самотньою далеко від дому.
  •       Протиставлення свободи й безпеки, гурту та особистості.
  •       Здатність залишатися собою, не боятися змін і рухатися вперед, попри труднощі.
  •       Пробудження природи як новий етап життя, прощання з минулим (зимою).
  •       Вибір людини у житті.

Тема:

Змальовування приходу весни на річці Одрі; зустріч ліричної героїні з чайкою.


Ідея:

  •      Справжня сила духу не залежить від зовнішніх обставин чи підтримки, вона всередині нас.
  •      Заклик бути мужнім і мати свою думку.
  • Основна думка: "Нащо крилатим ґрунт під ногами?".

Художньо-стильові особливості:

  •       Стиль відзначається лаконічністю, алегоричною образністю, що тяжіє до притчевості, та емоційною глибиною; напруги зокрема додають риторичні запитання.
  •       Наявні риси екзистенціалізму: метафоричне осмислення внутрішнього світу людини, її свободи, самотності, страху робити вибір; протидія особистості ворожому світові; свобода як найвища життєва цінність.
  •       Композиція твору вірша умовно складається з двох частин: перша ‒ опис природи, пробудження весни, друга ‒ діалог між ліричною героїнею та чайкою (філософський висновок).
  •       Природа не просто тло, а відображення внутрішніх процесів.

Художні засоби, стилістичні фігури:

  •       Епітети: "біла свита", "стара із торішніх зів'ялих трав", "відкриті двері протоки", "берегове каміння", "темна, широка Одра" ‒ передає велич і могутність річки; "остання крижина", "самотня чайка", "тонка, майже прозора крижина", "вода весняна".
  •       Метафори: "В цьому році зима не вдягала білої свити" ‒ натяк на теплу зиму; "хтось її зразу крав (свиту)", "Все збиралась на силі. / Та не встигла огледіться", "І на Одрі лід потемнів", "Чайки держаться гурту", "удержать тебе несила", "піде вода кругами".
  •       Уособлення: "зима не вдягла свити, … часом вже й приміряла, … пошукала, поплакала… бідувала в старій, …колись лютувала, стелила рядно ожеледиць, сперечалася з морем, несла сум'яття вітрів", "дерева проснулись", "крига буйно ломилась", "лід кришився, б'ючись об каміння", "чайка пливе", "розмиє вода (крижину)".
  •       Риторичні запитання: "Що ж робити?", "— Ти куди ж розігналась?", "Чи, бува, не до самого моря?", "Ну, а що, як її розмиє вода весняна?", "Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?", "Нащо крилатим ґрунт під ногами?".
  •       Риторичний оклик-звертання: "Дивна людино!".
  •       Антитеза: "Чайки держаться гурту, а ти відпливаєш одна", "ґрунт" і "крилатість".
  •       Градація: "і на Одрі лід потемнів. / Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки. / Лід кришився, б'ючись об каміння берегове...".
  •       Гіпербола: "Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки".
  •     Анафора: "Ну, а що, …" ‒ повтор створює ефект занепокоєння, підкреслюючи небезпеку, яку відчуває лірична героїня, спостерігаючи за чайкою.
  •       Інверсія: "проснулись дерева", "по Одрі — темній, широкій", "крижина тонка", "крижина майже прозора", "розмиє вода весняна", "піде вода кругами".
  •       Алітерація: [п], [л] ("Пошукала, поплакала..."), [к], [р], [с], [н].
  •       Асонанс [а], [и], [і] та [о].

Образи та символічні образи:

  •       Лірична героїня власне поетеса, яка спостерігає за чайкою і проводить паралелі між її долею та життям людини.

1 2

Дивіться також: