Павло Тичина — Я утверждаюсь (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика.

Рік написання: 1943, 16 вересня.

Жанр: Патріотичний вірш-маніфест.

Напрям, течія: Соцреалізм, експресіонізм.

Вид лірики: Громадянська.

Віршовий розмір: Ямб з пірихієм, кількість стоп у рядках різна; закономірність – ненаголошений склад чергується наголошеним (U_).

 

Я  є́сть  на рóд,  я кó го  Прáв ди  сú ла

ні кúм  зво йó ва на  щé  не  бу лá.

Я кá  бі дá  ме нé,  я кá  чу мá  ко сú ла! —

Дивіться також

а  сú ла  знó ву  роз цві лá.

 

Римування: Перехресне (АБАБ).

Рими точні: сила – косила, не була – розцвіла, не питаюсь – утверждаюсь, розірву – живу, пожирала – крала, синів – осатанів, з'їдаюсь – утверждаюсь, траву – живу, українці – жінці, прославлять – визволять, російських – злодійських, молю – жалю, не стидаюсь – утверждаюсь, ярову – живу, заколоситься – росиця, подивлять – сіять, розгортаюсь – утверждаюсь, зву – живу, блакиті – в житі, як ртуть – загудуть, розсвітаюсь – утверждаюсь, брову – живу, розвертаюсь – утверждаюсь, гробову – живу.

Строфа: Вірш складається з чотирнадцяти строф по чотири рядки в кожній.

Вид строфи: Чотиривірш (катрен).


Провідний мотив, мотиви:

  •      Лірика як справжня мотивація та віра в майбутнє.
  •      Національна гордість і гідність (захищаючи рідну землю, українці відстоюють власне право існування).
  •      Єдність поета з народом.
  •      Гуманізм і любов до своїх співгромадян.
  •      Заклик до визволення Батьківщини.
  •      Відродження з попелу ‒ творення нового щасливого життя.
  •      Засудження жорстокості війни.

Тема:

Звернення ліричного героя до ворогів від імені українського (радянського) народу, що проголошує нескореність, безсмертя та майбутню перемогу останнього.


Ідея:

Уславлення стійкості свого народу, його волі до життя й свободи, здатності перетворити біль на джерело сили та оновлення, адже, попри всі страждання, він об'єднується та продовжує боротьбу проти фашизму.

Основна думка: "Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу".


Художньо-стильові особливості:

  •       Урочиста (пафосна), монументальна риторика; мова гнівна, прямолінійна.
  •       Наявність ознак неоромантизму: героїзм, патріотизм, піднесений тон, культ сильної, духовно незламної особистості / нації, ідеалізована боротьба добра зі злом.
  •    Емоційна напруга дедалі посилюється текстом, а разом із нею ‒ закличний тон та ритмічність.
  •     Часте використання архаїчних конструкцій "Я єсть народ…",  "…, я утверждаюсь,…" передає тверду позицію поета.
  •   Образна динаміка вірша П. Тичини твориться на основі композиційно-смислової співвіднесеності лексем народ, я, сила, орли.
  •      Площини теперішнього і майбутнього часів у творі ніби накладені одна на одну.

Художні засоби, стилістичні фігури:

  •    Епітети: "червоні українці", "злодюг злодійських", "нове життя", "неба чистої блакиті", "багате життя", "фашистська гидь".
  •       Метафори: "Яка біда мене, яка чума косила", "тобою весь з'їдаюсь", "Нехай ще в ранах я — я не стидаюсь", "І я сіяю, крильми розгортаюсь", "І я життям багатим розсвітаюсь, пущу над сонцем хмарку…", "Тобі ж кладу я дошку гробову".
  •      Уособлення: "сила розцвіла", "мене пожирала, вішала дочок, синів, … залізо, хліб та вугіль крала,…думала, … подавившись, падаєш в траву (Тевтонія)", "дух осатанів", "нове життя заколоситься", "світ весь буде подивлять", "добробут підніметься", "заблискотять косарки", "заводи загудуть".
  •      Метонімія: "Я єсть народ, якого Правди сила…"…; "Тевтонія", "Фашистська гидь"…
  •      Антитеза: "Яка біда мене, яка чума косила! — а сила знову розцвіла", "Із ран — нове життя заколоситься".
  •      Риторичні оклики та звертання: "Яка біда мене, яка чума косила!", "Тевтоніє!", "О, як твій дух осатанів!", "Сини мої, червоні українці, …дітей спішіте визволять!", "— я прошу, молю!", "…вбивайте без жалю!", "яка земля! яке зерно! росиця!", "Фашистська гидь, тремти! Я розвертаюсь!".
  •       Тавтологія: "злодюг злодійських".
  •       Порівняння: "гляджу їх, мов пшеницю ярову", "добробут в нас підніметься, як ртуть", "пущу над сонцем хмарку, як брову...".
  •       Рефрен: "Я єсть народ, якого Правди сила / ніким звойована ще не була.

1 2