Літературний рід: Лірика.
Жанр: Ліричний вірш / вірш-роздум.
Напрям, течія: Романтизм.
Вид лірики: Філософська.
Рік написання: 1839.
Віршовий розмір: Чотиристопний амфібрахій; закономірність ‒ ненаголошений склад чергується наголошеним і знов ненаголошеним (U_U).
Див лю́сь я на нé бо та й дýм ку га дá ю:
Чо мý я не сó кіл, чо мý не лі тá ю,
Чо мý ме ні, Бó же, ти крú лець не дáв?
- Дивлюсь я на небо та й думку гадаю... (повний текст) ▲ читається менше, ніж за хвилину
Я б зéм лю по кú нув і в нé бо злі тáв.
Римування: Паралельне або суміжне (ААББ).
Рими точні: гадаю – літаю, дав – злітав, світу – привіту, просить – втопить, нелюбий – приблудний, людей – дітей, знаю – коротаю, одна – сторона, гірше – веселіше, сирота – літа, крилля – новосілля, польнув – втонув.
Строфа: Вірш складається з шести строф по чотири рядки в кожній.
Вид строфи: Чотиривірш (катрен).
Провідний мотив, мотиви:
- Захоплення небом, де немає болю.
- Бажання вирватися з пут жорстокої реальності.
- Сум і туга за недосяжним ідеалом (крильми).
- Туга за щастям, якому не статися.
- Відчуття самотності та несправедливості долі (порівняння себе з наймитом, сиротою).
- Проблема волі та несвободи.
Тема:
Роздуми ліричного героя про свою долю, його мрія про крила та втечу в небо, подалі від ворожого світу.
Ідея:
Несприйняття земної неволі; прагнення польоту, як символу свободи душі.
Основна думка: "Чому я не сокіл, чому не літаю, Чому мені, Боже, ти крилець не дав?".
Художньо-стильові особливості:
- Яскравий прояв романтизму: індивідуалізм і культ почуттів, протиставлення дійсності та мрії; внутрішня боротьба людини, тема самотності, ідеалізація природи тощо.
- Містить елементи елегії ‒ задумливий змість, особистий тон і зажурлива інтонація.
- Вірш нагадує народну пісню за образами, як-от порівняння людського життя із життям птаха, але написаний повністю літературною мовою.
- Виражена емоційність (ліричне страждання).
Художні засоби, стилістичні фігури:
- Епітети: "ясне світло", "нелюбий", "хлопцюга приблудний", "нерідні діти", "далекеє небо", "орлячі крилля", "бистрокрилий орел".
- Метафори: "Шукать собі долі", "І ласки у зірок, у сонця просить, / І в світлі їх яснім все горе втопить", "Чужий я у долі, чужий у людей", "Кохаюся з лихом", "І гірко і марно свій вік коротаю", "в горі спізнав…далекеє небо — моя сторона", "Я в думках забуду, що я сирота", "Орлом бистрокрилим у небо польнув", "в хмарах навіки от світу втонув".
- Персоніфікація: "долі ще змалку здаюсь я нелюбий, / Я наймит у неї, хлопцюга приблудний" ‒ доля, мов мачуха.
- Уособлення: "думка далеко, високо літа".
- Риторичні запитання: "Чому я не сокіл, чому не літаю, / Чому мені, Боже, ти крилець не дав?", "Хіба ж хто кохає нерідних дітей?".
- Риторичне звертання: "…,Боже,…".
- Риторичні оклики: "Я очі на небо, мені веселіше!", "І в хмарах навіки од світа втонув!".
- Градація: "І на світі гірко, як стане ще гірше…" ‒ наростання відчуттів.
- Повтори: "чужий", "чому"; "Я б землю покинув…", "Коли б мені крилля, орлячі ті крилля…" – підкреслюють мрію героя.
- Протиставлення: земля ↔ небо (земне життя здається кайданами, а небо ‒єдиним виходом), буденність ↔ мрія, доля ↔ воля.
- Анафора: "Чому…", "Я…".
- Антитеза: "…,як стане ще гірше, — Я очі на небо, мені веселіше".
- Інверсія: "спізнав я".
- Асонанс звуків [о], [е], [і] та алітерація [д], [ч], [х], [т], [р] і [л].
Образи та символічні образи:
- Ліричний герой – стражденна, самотня душа, яка не має підтримки у світі людей.