Микола Вороний — Інфанта (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика.

Жанр: Ліричний вірш.

Напрям, течія: Модернізм; імпресіонізм з елементами неоромантизму.

Вид лірики: Інтимна.

Віршовий розмір: Ямб, здебільшого три— та чотиристопний, з пірихієм; закономірність – ненаголошений склад чергується наголошеним (U_).

 

Різь блю́  свій   сóн... От   нí би   вчó ра  ми

Зій шлúсь, — і  стрí ча   тá  жи вá.

На  зéм лю   ткáн ка ми  про зó ри ми

Ля глú  о сí нні   де ре вá.

Дивіться також

 

Римування: Перехресне (АБАБ).

Рими точні: (вчора) ми – прозорими, жива – дерева, проміннострунними – вогнелунними, гас – алмаз, мрійнотканому – туманному, далечинь – тінь, сильветою – вуалетою, емаль – жаль, укоханий – сполоханий, століть – блакить, домінантою – інфантою, хвали – перейшли, яснозоряно – упокорено, очей – мечей, (муці) я – Революція, зла – пливла.

Строфа: Вірш складається з восьми строф по чотири рядки в кожній.

Вид строфи: Чотиривірш (катрен).


Провідний мотив, мотиви:

  •      Захоплення вродою жінки.
  •      Розрив між мрією та дійсністю.
  •      Ілюзія та духовне потрясіння.
  •      Вплив історичних подій (Революції).
  •      Гармонія та хаос.

Тема:

Згадування зустрічі з жінкою-видінням на тлі осінньої природи.


Ідея:

Оспівування вічної недосяжної краси, яка водночас надихає й ранить, прагнення до неї.


Художньо-стильові особливості:

  •     Поетичний портрет у формі сну, що починається романтичною пейзажною картиною, переконує читача в авторському намірі уникнути конкретики значення, вималювати абстрактний характер.
  •       Можна простежити умовну сюжетну лінію: захват → спостереження → розчарування.
  •       Зміна настрою від мажорного на початку до мінорного наприкінці.
  •       Складна метафоричність мови: кожен образ багатозначний, а художні засоби та авторські новотвори роблять вірш іще більш емоційним.
  •       Мелодійність – легкість ритму, гармонійне поєднання звуків.
  •    Наявні ознаки вірша-медитації (потік свідомості, що репрезентує елегійні роздуми чи своєрідні пейзажні замальовки).
  •   Відчувається вплив французького декадансу: гіперестетизм, краса перед занепадом, внутрішній надлом ‒ фатальне переживання і перетворення особистості.

Художні засоби, стилістичні фігури:

  •       Епітети: "танками прозорими", "осінні дерева", "акордами проміннострунними", "килимами вогнелунними", "завивало мрійноткане", "синя далечінь", "туманний обрій", "дзвінкою чорною сильветою", "попелястий жаль" ‒ передає давність печалі; "міф укоханий", "дух сполоханий", "рум'яне сяйво", "чуття побожної хвали", "велична інфанта", "холодний полиск очей", "солодка мука", "червона зáграва".
  •       Метафори: "Різьблю свій сон...", "на землю тканками прозорими лягли дерева", "Над килимами вогнелунними Венера кинула алмаз", "сильветою упала на емаль (тінь)", "вуалетою стелився попелястий жаль", "Вітали вас — мій дух сполоханий, рум'яне сяйво і блакить"", "усміхнулись…полиском очей", "я схилився упокорено, діткнутий лезом двох мечей", "Освячений, в солодкій муці, був по той бік добра і зла".
  •       Уособлення: "…і стріча та жива", "день хвилював і тихо гас", "дрімала синя далечінь", "замиготіла Ваша тінь", "міф…виринає з тьми століть", "бриніли в серці чуття", "Революція…пливала".
  •       Порівняння: "Ви йшли, як сон, як міф укоханий…", "величною інфантою.
  •       Ви повз мене перейшли".
  •      Паралелізм: "Ви усміхнулись…холодним полиском очей / я схилився…, діткнутий лезом двох мечей".
  •       Протиставлення: синя далечінь / кривава заграва революції.
  •       Оксюморон: "солодка мука".
  •       Синекдоха: "ви усміхнулись яснозоряно холодним полиском очей".
  •       Метонімія: "а наді мною Революція в червоній заграві пливла".
  •      Інверсія: "лягли дерева", "дрімала далечінь", "замиготіла тінь", "стелився жаль", "вітали Вас мій дух,…", "бриніли чуття".
  •       Асонанс звуків [и], [о], [а] та алітерація сонорних [л], [н], [в] та [р].
  • Авторські неологізми: "проміннострунними", "вогнелунними", "мрійнотканому" "яснозоряно" – ці слова створюють неповторний текст.

1 2

Аналіз інших творів Миколи Вороного:


Дивіться також: