Тарас Шевченко — Учітесь, читайте (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика.

Жанр: Послання або вірш-настанова.

Напрям, течія: Романтизм, реалізм.

Рік написання: 1845.

Вид лірики: Громадянська.

Віршування твору: Силабо-тонічне, народнопісенне віршування: це так званий шевченківський вірш ‒ 14-складником з загальною хореїчно-ямбічною тенденцією та з дуже вільним розміщенням наголосів й обов'язковою цезурою після рядка; містить два рядки по 8 та 6 складів у кожному:

 

О бні мí те  ж,   бра тú  мо ї́,     | 8

Най мéн шо го   брá та, —  | 6

Дивіться також

Не хáй   мá ти  у сміх нé ться,  | 8

За плá ка на  мá ти.  | 6

 

Рими точні: читайте ‒ научайтесь – цурайтесь, забуває – карає, пускають – проганяють, злому – дому, незабуті – забути, половину – України, снились ‒ розкрились ‒ могили, розпитали ‒ розпинали, брата – мати, руками – устами, година – України, засіяє – благаю.

Строфа: Вірш складається з умовних трьох строфоїдів за змістом (римування не окреслює строфи, є наскрізна рима та часті перенесення): уривку "Учітесь, читайте,… Веселого дому" з одинадцяти рядків, уривку "Я ридаю, як згадаю… Слава України" з восьми рядків та уривку "Отак і ви прочитайте,… Молю вас, благаю!" з двадцяти чотирьох рядків.

 

Провідний мотив, мотиви:

  •       Критика української еліти, яка зневажає український народ.
  •       Відчуження народу від власного коріння.
  •       Пробудження національної свідомості.
  •       Мрія про світле майбутнє, де українці будуть вільними, освіченими та єдиними.

Тема:

Ліричне звертання до сучасників та нащадків. Роздуми автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації.


Ідея:

Заклик українців набувати нових знань і вмінь, зберігати свої культурні й родинні цінності, гідно пам'ятаючи минуле, об'єднатися й стати на антикріпосницькі позиції, позаяк тільки спільними зусиллями можна досягти соціального й політичного визволення.

Основна думка: "Учитесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь…" ‒ правду треба шукати на власній землі, і з неї черпати сили.


Художньо-стильові особливості:

  •       Вірш є глибоким патріотичним маніфестом дидактичного (повчального) характеру.
  •       Патетичний стиль ‒ використання сильних емоційно-забарвлених висловів.
  •     Помітний вплив народнопісенної ритміки та її авторська модифікація, як-от використання переносів, непритаманне народній пісні (напр., Я ридаю, як згадаю / Діла незабуті).
  •     Твір є шедевром ораторського стилю поета, водночас Тарас Григорович розширив художні можливості тогочасного ораторського вірша, збагативши його інтонаціями живої образної народної мови.
  •      Нестримний плин почуттів із контрастним чергуванням тональностей (від суму до надії).

Художні засоби, стилістичні фігури:

  •    Епітети: "чужі люди", "земля безконечна", "веселий дім", "діла незабуті, тяжкі діла", "веселий вік", "високі могили", "найменший брат", "заплакана мати", "тверді руки", "вольні уста", "срамотна давняя година", "добра слава", "невечерній ясний світ".
  •   Метафори: "…всі неправди, щоб розкрились Високі могили Перед вашими очима" ‒ вшанування предків;  "Щоб ви розпитали мучеників: кого, коли, за що розпинали?" ‒ звертає увагу на несправедливість та жорстокість історії. "І забудеться срамотна Давняя година, І оживе добра слава, Слава України, І світ ясний, невечерній Тихо засіяє" ‒ ідеал мирного майбутнього.
  •    Гіпербола: "Хто матір забуває, того бог карає…і немає злому на всій землі безконечній веселого дому" ‒ пересторога тим, хто зрікається рідного, адже такі люди втрачають підтримку і від сім'ї, і від суспільства, і від Бога. "Я ридаю, як згадаю діла незабуті дідів наших", "оддав би веселого віку половину".
  •     Метонімія: "Слава України".
  •    Риторичне запитання: "…мучеників: кого, коли, за що розпинали?".
  •    Риторичні оклики: "Тяжкі діла!", "Молю вас, благаю!".
  •    Риторичне звертання: ".., брати мої,..".
  •    Оксюморон: "Щоб не сонним снились".
  •     Градація: "Того бог карає,..діти цураються,..не має…веселого дому", "…Молю вас, благаю!".
  •     Інверсія: "забудеться година", "оживе добра слава".
  •  Асонанс звуків [о] [а] [у] (учітесь, читайте, научайтесь, цураються, карає, пускають, проганяють), меншою мірою [і] та [и].
  •     Алітерація: "Обніміте ж, брати мої, Найменшого брата, нехай мати усміхнеться…". Асонанси й алітерації підсилюють емоційність, драматизм, урочистість і мелодійність поетичного тексту.

Образи та символічні образи:

  •    Ліричний герой ‒ власне Шевченко ‒ гаряче любить Батьківщину, попри це реаліст, який усвідомлює гірку правду.

1 2

Дивіться також: