Олена Пчілка — З ґринджолятами (аналіз, паспорт твору)

Аналіз твору

Літературний рід: Лірика.

Жанр: Ліричний вірш.

Напрям, течія: Реалізм.

Вид лірики: Пейзажно-побутова.

Тематика: Дитяча поезія.

Віршовий розмір: Дактиль; в рядку неповних три стопи, закономірність – наголошений склад чергується двома ненаголошеними (_UU).

 

Щó  за  чу дó ва я  днú на,

Снíг,  на че  срí бло,  бли щúть!

Вúй шов  ве сé лий   хлоп чú на,

Швú дко  з   сан кá ми   бі жúть.

 

Римування: Перехресне (АБАБ).

Дивіться також

Рими точні: днина – хлопчина, блищить – біжить, гринджолята – хлоп'ята, них – ніг, упряжешся – женешся, вага – оббіга, маленька – швиденька, спущусь – опинюсь, зручніший – лютіший, збіжить – щемить, боятись – гуляти, козакам – нам, сонце – віконце, пора – двора.

Строфа: Вірш складається з семи строф по чотири рядки в кожній.

Вид строфи: Чотиривірш (катрен).


Провідний мотив, мотиви:

  •      Любов до природи рідного краю.
  •      Єднання людини з природою.
  •      Родинний затишок та турбота (в останній строфі, коли мама кличе додому).
  •      Заклик цінувати прості радощі життя.

Тема:

Зображення дитячих зимових розваг: катання на санчатах та гру в сніжки.


 Ідея:

Оспівування, дитячої безтурботності, щирої радості від зими й активного дозвілля.


Художньо-стильові особливості:

  •       Оповідна структура (вірш як маленька історія), простота мови, близької до розмовного стилю – все орієнтовано на дитяче сприйняття.
  • Використання діалектизмів ("ґринджолята"), звертань ("нумо", "ей"), емоційно-експресивних вигуків ("ой") додають емоційності, жвавості та автентичності викладу.
  •        Чіткий, легкий ритм сприяє музикальності.

Художні засоби, стилістичні фігури:

  •       Епітети: "чудова днина", "веселий хлопчина", "прудких ніг", "гірка маленька", "пташка швиденька", "мороз лютіший".
  •      Метафори: "Коней не треба до них", "треба прудких ніг", "Носик з морозу щемить", "заходить вже сонце" (уособлення).
  •     Порівняння: "сніг, наче срібло, блищить", "наче та пташка швиденька, долі умить опинюсь".
  •        Риторичні звертання: "Нуте лишень, …", "Нуте у сніжки гуляти, …".
  •   Риторичні оклики: "Сніг, наче срібло, блищить!", "Ох, ті санки-гринджолята!", Треба прудких тільки ніг!", "Вже ж не яка там вага!", "Всякий тебе оббіга!", "Ой, як униз я спущусь!", "Треба рушать до двора!".
  •       Риторичні запитання: "Нуте лишень, хто зручніший?", "Швидше которе збіжить?", "Ей, чи ж морозу боятись / Та отаким козакам?!" ‒ підкреслює, що герої ‒ справжні сміливці, не бояться холоду; "Ой, чи заходить вже сонце?..", "Пізня така вже пора?..".
  •       Інверсія: "вийшов хлопчина", "роблять їх мудро хлоп'ята", "заходить сонце", "стукають мама в віконце".
  •      Зменшено-пестливі слова: хлоп'ята, ґринджолята, маленька гірка, пташка швиденька, носик, сніжки, віконце.
  •       Асонанс [а], [и], [і], [о] та алітерація [с], [н], [т], [к], [ш].

Образи та символічні образи:

  •       Ліричний герой ‒ життєрадісний, енергійний хлопчина, уособлює типового українського хлопчика.
  •       Санки-ґринджолята ‒ не лише атрибут дозвілля, але й символ дитячої свободи.
  •       Мороз, сніг уособлюють зиму та її сувору красу, що спонукають дітей до активності; "друзі" дитинства. 

Примітки та корисна інформація:

Ґринджолята ‒ примітивні дитячі сани, як їх заведено називати в західних областях України; ймовірно, слово походить від румунського "grindă", тобто жердина.



Дивіться також: