Аналіз перспектив "туризму катастроф": що чекає Україну після миру

Уявіть, що ми готуємося відкривати небо над Україною – і водночас декому захочеться побачити її після війни. Уже зараз є серйозні підстави вважати, що відразу після підписання мирної угоди країну може очікувати так званий "бум туризму катастроф" – не лише повернення українців та об'єктивна потреба у відновленні, а й цікавість з боку іноземців, які прагнутимуть побачити масштаби руйнувань і пережити досвід постконфлікту.

За даними Financial Times, одразу після можливого миру низка європейських бюджетних авіакомпаній – Wizz Air, Ryanair та easyJet – вже мають плани на відновлення польотів до України.

Зокрема, Wizz Air заявила, що упродовж двох років після підписання мирної угоди може розмістити в Україні 15 літаків, а за сім років – довести їхню кількість до 50.

Ryanair, у свою чергу, заявила, що зможе відновити продаж квитків "протягом двох тижнів" після відновлення безпеки.

Усі вони прогнозують значне зростання пасажиропотоку – через повернення українців, масштаби відбудови, а також інтерес з боку туристів.

Чому "туризм катастроф" – можливий

Термін "туризм катастроф" (іноді – "темний туризм") передбачає, що люди подорожують не заради відпочинку чи природних красот, а щоб побачити, як постраждала країна, як виглядає після трагедії – війни, руйнувань, стихійного лиха. У своїй заяві глава Wizz Air провів паралель з падінням Берлінської стіни: коли вона впала, мільйони людей поїхали, щоб побачити це на власні очі.

У разі відновлення безпеки й відкриття повітряного простору, Україна може опинитися серед лідерів за привабливістю для таких подорожей. Так само, як після закінчення локальних конфліктів чи стихійних лих, іноземці – і не лише – хочуть зафіксувати історію, побачити сліди трагедії, відвідати місця, які стали символом страждання або відбудови. Для когось – акт пам'яті, для когось – спосіб усвідомлення масштабу.

При цьому відновлення авіаційного сполучення – це не просто повернення "як до 2022-го". За попередніми оцінками, якщо Wizz Air та Ryanair повернуться, а easyJet увійде на ринок, країну може очікувати нова хвиля подорожей – і не лише для українців, а й для іноземців, зацікавлених побачити Україну "по-іншому".

Можливі вигоди – і великі етичні ризики

З одного боку, такий "туризм катастроф" може стати джерелом доходу: відновлення готельного бізнесу, логістики, транспорту, послуг – усе це знадобиться, коли літаки знову почнуть літати. Це може стимулювати економічне відновлення, підтримати волонтерів, журналістів, спеціалістів з відбудови.

З іншого боку – є серйозна етична проблема. Туризм до місць трагедії ризикує перетворити чужий біль і руйнування на екзотичну атракцію, на "видовище", яке люди відвідують як екскурсію. Це – питання гуманності та поваги до тих, хто втратив домівку, рідних, безпеку. Є ризик спрощення, зменшення сенсу трагедії до "контенту для фото", туроб'єкта.

Що це означатиме для нас: як підготуватися

Якщо відбудеться повернення авіаційних перевізників і активізується "туризм катастроф", Україні знадобиться не лише злітна смуга й відбудова аеропортів. Потрібна буде підготовка людей – волонтерів, гідів, представників гуманітарних місій, журналістів, працівників сервісу, адміністративного та готельно-туристичного бізнесу.

Доречно вже звернути увагу на корпоративну англійську мову, аби ті, хто представляє країну або працює з іноземцями, могли спокійно спілкуватися, професійно пояснювати обставини, висловлювати повагу, надавати інформацію – без мовного бар'єру. Саме фахова мовна підготовка – важлива частина комплексу готовності до такого "повороту".

Не випадково в таких контекстах з'являються освітні ініціативи, які готують персонал до міжнародної комунікації. Наприклад, DenEdSy – система вивчення грамотної розмовної англійської мови – попри те, що не має прямого стосунку до авіації чи туризму – є частиною підготовки людей гідно представляти країну в спілкуванні з іноземцями – журналістами, волонтерами, туристами, фахівцями.

Чому зараз важливо говорити про це

Навіть якщо відновлення безпеки та відкриття неба – питання майбутнього, плани авіакомпаній вже озвучено. Це означає, що Україна – і суспільство – повинні бути морально, процедурно та комунікаційно готові до нових викликів і реальностей.

"Туризм катастроф" – це не лише про відбудову після трагедії. Це про пам'ять, про відповідальність, про те, як показувати світові, що пережила країна. І щоб це не стало дешевим шоу – потрібна свідомість, етичні стандарти, розуміння. І важливо, щоб відновлення, комунікація, взаємодія з іноземцями відбувалися гідно.

Отже, відкриття неба після війни – це не просто повернення авіарейсів. Це – виклик і шанс для України переродитися, показати себе світу – не лише через руйнування, а через гідність, відбудову, готовність говорити й пояснювати. І чим якісніше ми будемо готові до цього – тим гіднішим буде наше повернення.