
Віддалена робота в ІТ здається ідеальною тим, хто поки не має до неї жодного стосунку: платня чи не найвища на ринку праці, при цьому теоретично є гнучкий графік і не обов'язково ходити в офіс. Не заперечуючи переваг цієї галузі, хочемо застерегти новачків (як потенційних працівників, так і роботодавців) від недооцінки проблем дистанційки: ви маєте усвідомлювати їх існування й продумати шляхи вирішення наперед, якщо прагнете досягнути успіху.
До чого готуватися працівникам
Можливість не бачити начальника й подорожувати паралельно з роботою — це чудово, та ось кілька нюансів дистанційки, до яких слід належно підготуватися.
- Потреба в постійній самомотивації та самодисципліні. Відсутність начальника, що постійно перевіряє, чим ви займаєтеся, позбавляє стресу й розслаблює — інколи настільки, що день минув, а нічого корисного так і не було зроблено. Добре, якщо дедлайн далеко й дозволяє списати цей день як незапланований вихідний, проте айтішник, що не вміє самостійно примушувати себе працювати, щонайменше відчує падіння доходів. Є й гірший варіант: ви втратите роботу, нічого не заробивши й не додавши до свого резюме нічого корисного.
- Самостійне розв'язання технічних проблем. Якщо в офісі перестає працювати комп'ютер або інтернет, для працівника це можливість перевести подих, поки проблему вирішують спеціально навчені люди. Віддалений співробітник ІТ в аналогічній ситуації має домовитися з керівництвом про можливе перенесення дедлайну або передачу завдання іншій людині, та ще й вживати заходів для якнайшвидшого усунення негараздів, при чому власним коштом. Шеф може не зрадіти, навіть якщо така ситуація виникла вперше; якщо ж у вас постійно ламається обладнання, а ремонтуєте ви його довго, на цій роботі ви не затримаєтеся.
- Можливе перепрацювання й емоційне вигоряння. При всіх недоліках офісу в ньому є початок і кінець робочого дня; навіть якщо ви не встигли виконати всю роботу, проте дійсно старалися, є надія, що зауважень щодо вас не буде. Віддаленим працівникам спинитися важче: деяким із них навіть не потрібна вказівка шефа, аби доробити вже поставлене завдання, посидівши ще 5 хвилин, півгодинки, годинку. Так ви накопичуєте втому, і одного чудового дня помітите, що день лише почався, а жодного бажання працювати вже немає. Найгірше, коли й начальник не розуміє ризиків і вважає нормальним звертатися з робочими питанням у будь-який зручний час.
- Ізоляція та проблеми з комунікацією. Працюючи віддалено, ви можете не виходити з дому взагалі й не бачити колег, проте чи дійсно це однозначна перевага? Людина потребує спілкування, і з часом почне страждати через його відсутність, а неможливість обговорення професійних тем із часом призведе до зниження вашої кваліфікації. У ІТ також поширена дистанційна робота з великою різницею в часі щодо роботодавця: це означає труднощі, коли вам доводиться спеціально прокидатися рано вранці або чекати допізна, просто аби отримати інструкції.
До чого готуватися роботодавцям
По-перше, до всього, що зазначено вище, адже роботодавці зацікавлені в тому, аби допомогти співробітникам розв'язати наявні проблеми. Та є й специфічні задачі, які керівництво може вирішити лише самотужки.
- Об'єктивний контроль якості виконаної роботи. Ця проблема не є актуальною для всіх галузей, проте у випадку з обслуговуванням клієнтів лишається відкритим питання оцінювання робітників. Кожен діалог — унікальний, а ви маєте визначити, кого зі співробітників нагородити, а кого попередити чи й звільнити.
- Дотримання кібербезпеки. У багатьох галузях ІТ важливо не просто співпрацювати й комунікувати, а ще й уникнути витоків інформації при цьому. Здобутком конкурентів чи шахраїв може стати що завгодно, від ваших революційних майбутніх розробок до баз даних працівників і клієнтів. Водночас віддалені співробітники працюють з інформацією, яку доведеться передавати по незахищених каналах.
- Юридичне оформлення співпраці. Віддалена співпраця дозволяє взяти на роботу співробітників у країнах, де персонал буде радий дещо меншій платні. Такий підхід зменшує витрати компанії, проте створює задачу: оформити співпрацю так, щоб вона виглядала законною з погляду права обох країн і давала певні соціальні гарантії співробітнику.
- Збереження власних конкурентних переваг як роботодавця. Офісні айтішники змушені вибирати місце роботи серед компаній, що представлені в їхньому місті, проте це не поширюється на віддалених працівників. Вам доведеться конкурувати за робочу силу буквально з усіма компаніями світу, а значить, ви повинні запропонувати конкретні переваги своїх вакансій, в інакшому разі персонал постійно втрачатиметься через кращі пропозиції інших бізнесів.
Для всіх зазначених труднощів уже знайдено конкретні рецепти, проте вони відрізняються залежно від вашої галузі й не можуть розглядатися як універсальні.
Що буде з дистанційкою в майбутньому?
Майбутнє вже настало: більшість компаній і працівників високо оцінили переваги дистанційної співпраці, а інформаційні технології, які апріорі передбачають роботу з комп'ютером, чи не найкраще підходять для впровадження віддалених вакансій. Драйвером прискорення переходу на дистанційку стала пандемія, і хоча вона людству більше не загрожує, незворотні зміни в баченні механізмів роботи в ІТ уже відбулися. На наш погляд, кількість старомодних керівників лише зменшуватиметься, натомість спостерігатимемо зростання пропозицій на дистанційці.